Monday, November 10, 2008

Darjat Dunia



Apa ada dengan darjat dunia? Keturunan mewarnainya…sedang diri mengotori dengan debu-debu dosa, kita berbangga…kita anak raja, kita anak menteri, kita anak orang kaya, sombong dengan pribadi sendiri.

Namun kita lupa dengan tujuan hidup yang telah ditetapkan oleh pencipta, lalai dengan pemilihan jalan menuju hari bicara, leka terhadap risalah yang telah tersedia, hanya menanti saat dipinta, hanyalah diri yang menentu segalanya, ingin mengikut atau buat2 lupa…

Apalah sangat dengan darjat dunia, yang ada hanya pada namanya..begitu juga pangkat dan harta jika semua itu tidak diperguna pada jalan yang betul, pagi menipu..tengah hari rasuah..petang di meja judi..malam apatah lagi, bermegah dengan pangkat, orang bawah dibuli..bos dibodek hari2, pangkat dia nak tambah lagi…

Kita hanya manusia biasa yang telah diamanahkan sebagai raja di atas permukaan makhluk bernama bumi, kita pula menjadi raja yang zalim dengan berbuat ikut suka, kita lupa amanah yang diberi untuk makmurkannya dengan menegakkan agama dan mentadbir dunia dengannya (agama).

Mungkinkah kita dapat menyusun darjat di bumi ini sebagaimana Allah meletakkannya mengikut peringkat yang dimulai dengan taqwa dan ilmu…tentu sekali payah dan pasti tidak akan terjadi kalaulah manusia berlumba-lumba mengejar pangkat dan harta, agama diketepikan…orang yang hafiz hanya diperlukan di bulan ramadhan, pak imam pula cuma laku untuk majlis kesyukuran.

Orang miskin, miskinlah dia..orang fakir, fakirlah dia..yang ditindas makin merana, yang menindas makin kaya..apa yang bertentang dengan agama diusahakan dalil supaya jadi selari dengan agama. Makcik tukang sapu dianggap hina walaupun rezekinya halal, si pasawah juga tak terlepas dek kekotoran pekerjaan mereka.

Apalah sangat pada anggapan manusia yang hanya dijadikan dari setitis mani yang hina daripada tulang sulbi yang membentuk segumpal darah kepada sekepal daging yang akan membentuk janin…cubalah bandingkan dengan pencipta yang maha kaya, maha besar, maha agung dan maha tinggi…


Firman Allah yang bermaksud: “...Allah mengangkat kedudukan orang-orang beriman di kalangan kamu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat ketinggian. Dan (ingatlah) Allah itu amat mendalam pengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan…”
(al Mujadalah,58:11)

0 komentar:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template