Tuesday, June 16, 2009

Tiga Perkara yang Akan Ditinggalkan

"Mereka berbangga dengan ilmu yang ada, ego dengan kemuliaan keturunan yang tersedia, megah dengan harta berjuta, dan sombong pada nama. Apakah mereka lupa semuanya bukan milik mereka, hanya diberi pinjam sementara. Apakah mereka lupa semua itu akan ditanya. Ke manakah dipergunakannya?". Tersusun ayat yang dikemukan oleh ustaz Mad(panggilan glamour bagi ustaz di sebuah kampung di Kelantan) dengan soalan di akhirnya.

Saya ketika itu hanya berada di penjuru kanan di belakang surau. Namun saya dapat mendengar kalimah-kalimah yang disampaikan dengan jelas dan terang kerana speaker tersergam indah dengan kaki besi sebagai tapak hanya berada dalam jarak 8 kaki di tepi. Saya terus menadah telinga mendengar ucapan keramat dari seorang ustaz yang berkelulusan pondok tempatan.

Pelbagai ragam dapat dilihat dalam majlis ilmu itu, dari yang umurnya menjangkau 70-an hinggalah kanak-kanak lingkungan umur 5 tahun. Ada yang menulis untuk menambat ilmu yang didapat supaya tak terlepas, ada pula yang buka topik sesama sendiri di beranda surau, tak terlepas yang mengambil peluang bertanya soalan menginginkan kefahaman. Anak muda pula jarang yang kelihatan, kalau yang ternampak batang hidung hanyalah 2,3 orang.

Umurnya mencecah 60, datangnya dari jauh hanya dengan motor Honda 70CC yang berlampu bulat. Namun dia tidak mengerti jerih, tidak merasa payah datang mengajar manusia, merelakan dirinya menjadi 'saluran Allah' memberi ilmu kepada mereka yang menjadi pilihan Allah. Walaupun ada manusia tidak mahu menjadikan peluang yang ada untuk mengisi jiwa yang gersang.

"Harta, pangkat, isteri semua itu amanah Allah" ustaz Mad menyambung kuliahnya. Ustaz Mad menerangkan bahawa semua yang ada pada manusia tak akan dapat dibawa ke kubur kecuali 3 perkara yang diisyaratkan oleh penghulu segala nabi. Harta itu kalau disedekahkan dengan niat ikhlas, ilmu itu kalau yang dimanfaatkan, dan anak itu kalau yang soleh yang selalu mendoakan ibu bapanya.

Harta, jangan jadikan ia sebagai hak. Lebihkan peranan dalam hidup dengan mengajar dan melatih diri kepada konsep memberi. "tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah" maksud hadis itu telah membuat ukuran, yang memberi lebih mulia dari yang menerima. Hukum Allah juga tidak sama dengan logik manusia. Bila memberi makin bertambah. Manusia pula banyak yang mengikut dan percaya logik akalnya, bila memberi makin habis.

Ilmu, jangan jadikan ia sebagai hak. Lebihkan peranan menyalurkan, menjadikan diri sebagai saluran. Ilmu Allah ibarat air bersih yang melalui paip dari tangki menuju ke tempat kediaman. Jadikan dirimu saluran yang baik kepada ilmu Allah, bukan seperti paip yang berkarat menjadikan air bersih, kuning kemerahan disebabkan karat yang terlekat pada permukaan. Bersihkanlah diri dengan ilmu itu supaya ilmu itu sampai dengan bersih dan suci.

Anak, jangan jadikan ia sebagai hak. Ingatlah bahawa anak itu amanah dari Yang Maha Memberi. Pandanglah ke belakang zaman, lihatlah pentarbiyahan nabi Muhammad yang juga bergelar sebagai ayah dan datuk kepada anak dan cucu. Jangan jadikan zaman sebagai alasan, kerana pendidikan nabi sesuai hingga ke hari di mana unta mengandung dibiarkan dan binatang buas dikumpulkan. Amanah itu mesti dididik dengan Islam. Islam yang kafah dan syumul. Bermula dengan ma'rifatullah sematkan dalam diri anak-anak.

Persoalan demi persoalan diisi ke kotak pemikiran para pendengar (dijawab sendiri oleh ustaz) di samping penerangan yang jitu. Ustaz Mad menghabiskan kuliyah maghribnya pada malam itu dengan doa penuh berjiwa. Kalau diteliti makna dari alunannya boleh membuatkan mata mengeluarkan air yang jernih, ditoreh dengan ketajaman alunan doa. Kami solat Isya bersama selepas Bilal mengalunkan Iqamat.

0 komentar:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template